POSTUROLOGI

Har du smerter hver dag? Det behøver du ikke…

BESKRIVELSE OG BEHANDLING AF MENNESKETS POSTYR

Posturologi anvendes af læger, akupunktører, zoneterapeuter, tandlæger og fysioterapeuter.

Posturologi handler om beskrivelsen og behandlingen af menneskets postyr. dvs. vores kropsholdning. Behandlingen beskæftiger sig derfor med smerter og forstyrrelser i bevægeapparatet, med rygsøjlen som største domæne, men også psykiske lidelser og dysfunktioner som stress, depression, søvnforstyrrelser mv.

Vores bevægelser er beviste, men vores kropsholdning er typisk ubevidst.Posturologi er læren om alle de ubevidste informationer hjernen modtager om øjnenes stilling i øjenhulen, bidfunktion, indre øre, led, hud, musklernes spænding, føddernes stilling; deres indbyrdes forhold og samarbejde. Alle disse informationer har betydning for, at vi er i stand til at stå op og holde balancen uden at skulle tænke over det. Helt enkelt forklaret, så sikrer det posturologiske system, at der er den rette kommunikation imellem hjernen og kroppens forskellige muskler og nerver.

JEG TESTER DIN KROPSHOLDNING

Sammen finder vi frem til årsagen til problemet

Ved første konsultation forsøger vi sammen at finde frem til årsagen til problemet. Dvs. jeg stiller dig en del afklarende spørgsmål og så tester jeg din kropsholdning på forskellige vis. ud fra din historie, spørgsmålene og testene, finder jeg ud af hvilken del af det posturologiske system, der er udfordret.

JEG AFLÆSER DIN PULS

Du skal måske også aflære nogle uvaner

Er din kropsholdning skæv set ud fra skuldre og hofter? Forstyrrer dine eventuelle briller eller din kæbe din stilling? Kan du holde fokus på et objekt med dine øjne? Er din rygsøjle skæv eller er rygsøjlens kurver for store eller for små? Har dine fødder deres naturlig svang?
For at rette op på skævheder i kroppen bruger jeg bl.a. øreakupunktur. For at finde de relevante punkter i øret, aflæser jeg din puls. Punkterne behandles med permanåle. Du skal måske også aflære nogle uvaner og lave forskellige øvelser hjemme, som vil gavne din kropsholdning. Det kan være øjenøvelser eller afspændingsøvelser for læben. Når vi ikke rører os så meget, bliver vores muskler svagere – og det udfordrer vores kropsholdning.
De smerter !
Ca. 80% af alle smerter i hoved, ryg, baller og ben stammer ifølge posturologi, fra en sådan asymmetrisk muskelspænding, hvor f.eks. rygmusklerne i højre side af kroppen er mere spændte end i venstre side. En sådan skævhed vil medføre, at rygsøjlens hvirvler kommer til at stå skævt i forhold til hinanden og personen får med tiden smerter.

De typiske årsager er:

• Hovedpine, kæbespændinger og smerter
  • Nakke- og rygproblemer
  • De typiske ledsmerter; skuldre, albue- og knæsmerter samt gigtsmerter (især slidgigt)
  • Hoftesmerter, smerter i balder, lænd, lyske, iskias-smerter, akillesseneproblemer og alle former for smerter i fødder
  • Skævheder i ryghvirvlerne hvor årsagen er postufologisk f.eks. skoliose (skæv ryg)
  • Sportsskader, muskelkramper
  • Piskesmæld
  • Diskusprolaps

Desuden kan spændinger i øjenæblet forårsage andet end fysiske smerter:

• Øjenmuskulære problemer giver færst og fremmest kognitive forstyrrleser såsom indlæringsvanskeligheder, hukommelses- og koncentrationsbesvær
  • Ordblindhed, læsevanskeligheder og hyperaktivitet er også ofte relateret til øjenmuskulaturen og lateralitetsforstyrrelser. (forstyrrelser i hjernenes dominans)